Ett av de bästa sätten att nå en eftertraktad topplacering i Googles sökmotor är genom att blogga. Bloggen ska implementeras som en naturlig del i webbplatsen och det är främst två otroligt viktiga saker man vinner genom bloggandet när det gäller att indexeras i sökmotorer.
Del 1: Betydelsen av att gå från statiskt innehåll till dynamiskt
På en vanlig webbplats ändras sällan textinnehållet särskilt mycket. Man har en gång skapat någonstans mellan 5 och 10 statiska sidor så som ”om oss”, produkt eller tjänst sidor, behandlingar, offert och kontaktsida och när man väl har gjort det återgår man sällan till dem i uppdateringssyfte. En typisk sajt indexeras bara till 80% av sökmotorer eftersom man i de allra flesta fall har sidor som inte indexeras alls på relevanta sökord så som sidor med enbart kontaktformulär eller kartor och bilder.
Hur många inlägg?
Om man då implementerar en blogg i en sådan webbplats och ser till att någon avsätter tid till att blogga minst en gång i veckan så händer följande:
På en månad har man skapat 4 extra sidor som Google indexerar förutom de vanliga (varje inlägg är en egen sida) och bloggar man ännu oftare, säg 3 gånger i veckan då har man på en enda månad ökat upp mängden indexerade sidor med 12 sidor. Istället för att hoppas på att någon av de ca 3-8 sidorna som har chansen att indexeras på ett sökord, har kan vi nu istället ha 15-20 sidor som ger betydligt större chans att komma med i sökträffar.
På ett år med enbart ett blogginlägg i veckan har man skapat upp till 52 extra sidor för Google att indexera och har nu en webbplats bestående av 60 – 70 sidor istället för den lilla webbplats med upp till 8 indexerade sidor som man började med.
Skriv till besökare, inte Google!
Skriv inte text riktad till sökmotorer som är dold för besökare, detta identifieras enkelt och kan göra att ni istället blir filtrerade från sökmotorerna. En del av innehållet, som bara till viss del syns för besökare är meta-taggarna (exempelvis title och description). Dessa används främst för att beskriva vad en sida handlar om och kan, rätt utformade, påverkar en sidas placeringar positivt. < title > -taggen är den allra viktigaste taggen och har stor inverkan på en sidas möjligheter att synas på ett sökord.
Man kan se varje blogginlägg som en lott i det stora Google lotteriet och att chansen att att vinna är större med 55 än 3 lotter!
Del 2: Du ökar chansen att få inkommande länkar från högt rankade webbplatser
I takt med att man bloggar om relevanta ämnen inom sin bransch och använder relevanta sökord frekvent ökar också chansen att fler och fler läser dem och väljer att dela med sig av dem på olika sätt. Det finns plötsligt en röst på företaget som andra intresserade kan lyssna till, sprida och framför allt länka till om bloggen är tillräckligt intressant och uppdaterad att följa.
Inkommande länkar, så kallade inlänkar är de länkar som sajten får från andra domäner, dessa används för att avgöra webbplatsens popularitet i förhållande till andra sajter inom samma bransch/sökord. Detta är också en viktig faktor för att synas på Google.
Att ha inkommande länkar från andra webbplatser ökar en sajts placering i Google enormt och chansen att få andra högt rankade webbplatser att länka till en själv ökar för varje blogginlägg man lägger ut. Många journalister som gör research inför sina artiklar börjar i Google. Google i sin tur värderar en inkommande länk från en välkänd tidningswebbplats otroligt högt.
På så sätt kan det enkla faktum att man har lagt till en blogg som man underhåller på veckobasis utgöra skillnaden mellan att vara på första eller femtionde söksidan på en Googlesökning.
Några saker att tänka på om länkar för att synas bättre på Google är:
- Varje viktig undersida bör kunna nås med mindre än två klick från startsidan;
- Använd beskrivande ankartexter i länkar och ha gärna med sökorden;
- Använd alt- och title-taggar med beskrivande text för bild länkar;
- Undvik javascript för den interna navigeringen;
- Undvik Flash för navigeringen om sajten i övrigt inte är byggd i Flash;
- Undvik långa sökvägar och använd helst det mest relevanta sökordet för att identifiera den unika sidan.
Hjälp med SEO?
Vi finns här när du behöver oss. Vi bjuder gärna in dig på en kopp kaffe på vårt kontor! Gratis Konsultation