Domännamn är grunden för all marknadsföring på nätet. Alla företag med en egen hemsida måste därför noga tänka igenom vilket eller vilka domännamn man vill använda, dvs ha en plan för hur man använder domäner i marknadsföringen. Här kommer också juridiska aspekter in, dvs att man vill skydda sina varumärken.
Fysisk placering av domän och hemsida
Google använder redan webbplatsernas IP-adresser för att kunna presentera säkrare sökresultat. Därför kan placering av webserver eller val av webbhotell vara avgörande. Det finns exempel på svenska företag som valt att lägga sina hemsidor i USA om de flesta av kunderna kommer därifrån.
Domäner som trafikmagneter
Ofta används generiska (vanliga ord) som domännamn med stor framgång, helt enkelt för att många användare provar att använda ett sökord som domänadress, innan de går vidare till en sökmotor. Exempel: Weather.com och Mat.se.
Domännamn vid sökmotorpositionering
Domännamn är mycket viktiga vid marknadsföring i sökmotorer. Många sökmotorer tar över huvud taget inte med en hemsida i sitt register om den har “fel” domännamn, t.ex. fel landsdomän eller att den är en subdomän. Vidare har eventuella sökord som ingår i domännamnet stor betydelse.
Använd domänerna utanför Internet
Registrera företagsnamn och varumärken som domännamn och använd dem i alla sammanhang. Märk produkter och tjänster med domännamnen. Övning: Lyssna extra noga nästa gång du hör radioreklam. Vilka domännamn nämns och hur lätta är de att komma ihåg och att stava rätt?
Många svenska företag saknar strategier
Efter de senaste fadäserna där Swebus och Boxman missat att registrera de domäner som kunderna försöker nå dem med är det uppenbart att man som marknadschef måste sätta sig in i vad som gäller på Internet. Swebus AB missade att registrera swebuss.se och Boxmans konkursbo glömde betala fakturan för boxman.se, som därför helt enligt reglerna kunde registreras av företaget JH Böxman.
En domännamnsstrategi handlar inte bara om att skydda sina varumärken, utan också om marknadsföring och hur man får fler kundprospekt med bra domännamn.
Ordlista
Här följer en lista över de ord som används för domäner.
Brand Varumärke Varumärken på Internet (PRV i Sverige)
Branding Bygga varumärke, vad ett varumärke (t.ex. domännamn) står för
Country Code Domains Landsdomäner .se .no .dk .uk osv
DNS Domain Name Server – “växel” mellan domännamn och IP-adresser på Internet
Domän, domännamn Internetadress (t.ex. ett företagsnamn eller ett varumärke)
Domain Name Auction = Domännamnsauktion Domäner köpes och säljes
Domänregistrering Registrering av domän-namn i internationella register.
Domain Name Strategy = Domännamnsstrategi. En plan för hur man använder domäner i marknadsföringen.
Generic Top-Level Domains Allmänna toppdomäner (ofta branschanknutna) .biz .com .coop .info .net .org osv
IP-adress Adress på Internet kopplad till domännamnet t.ex. 123.123.123.123
Subdomän underdomän.domän.se
TLD Top Level Domain Toppdomän .com .net .se .to osv.
Användbara länkar
AllaBolag
Sökning av företagsnamn. Använd * för att se företag som börjar på t.ex. “Golf*”
Svenska .se-domänen
Administreras av Internetstiftelsen som ger domännamnsföretag och webbhotell rätten att registrera domäner åt sina kunder. Idag finns det tiotal leverantörer som säljer domän och webbhotell tjänster och vi rekommenderar One.com.
EURid
European Registry of Internet Domain Names. Organisation utsedd av EU-kommisionen att hantera toppdomänen .eu.
ICANN
Internet Corporation For Assigned Names and Numbers är den internationella organisation som bestämmer över domännamnssystemet och som tilldelar länder och organisationer olika toppdomäner
PRV
Patent- och registreringsverket. Om varumärken på Internet.
Varumärkesregistret Sök varumärke i Sverige och internationellt (PRV)