Många undrar kanske över hur en Facebook-gillare “ser ut”.
Denna kunskap kan hjälpa företag som marknadsför sig på Facebook att optimera sin insatts på kanalen. Hur ser då dina gillare ut? Här kommer 4 olika typer av dem … .
Vi får dela upp Facebook-gillare i fyra kategorier:
- De tysta gillarna
- Evangelisterna
- Opportunisterna
- Potentialla kunder
1-De tysta gillarna
De tysta gillarna är personer som gillar ditt varumärke eller dess tjänster utan större entusiasm. Dessa personen gillar din Facebook-sida för att ta del av nyheter om varumärket och/eller för att ta del av eventuella erbjudanden. De är kräsna och talar lätt illa om ditt varumärke om du gör något dem inte gillar.
För att behålla dem bör du bemöta dem öppet och transparent. Bekräfta dem genom att besvara deras frågor och genom förståelse för deras åsikter. Återknyt dem gärna till ditt varumärke med relevanta argument och hänvisningar. Avsluta gärna med en förfrågan om att återkomma med ytterligare synpunkter.
2- Evangelisterna
Evangelisterna är de frälsta gillarna som gärna sprider ditt varumärkes goda egenskaper, högt och tydligt. De har oftast många eller starka band till ditt varumärke. De kommer till din sida för att ditt varumärke redan har påverkat delar av deras liv positivt. De vill få bekräftelse genom att dela mig sig av deras upplevelser, med dig och andra.
För att behålla evangelisterna behöver du bara hålla diskussionen med dem igång. Be om deras åsikter, tacka dem och besvara deras frågor. Visa gärna upp glimtar av kommande produkter. Skulle en av dem skriva något utmärkande som kan användas av ditt företag, be om deras tillåtelse att få använda det. Folk älskar att bli bekräftade och erkända.
3- Opportunisterna
Opportunisterna finns i två sorter, de som kommit till din sida i hopp om att vinna något eller de som hoppas på att få jobb. Opportunisterna är oftast inte speciellt engagerade, deras gilla brukar vara det ultimata (och definitiva) bevis på lojalitet och engagemang. De som vill jobba hos dig må visa en del engagemang tills de vet hur det ligger till med deras önskemål.
Här är det inte fråga om hur man behåller dem, snarare hur man får dem att engagera sig. Dessa personer är dock ofta villiga att uttrycka sig, därmed finns det ett värde i att få igång en dialog med dem. Följ gärna upp deras engångsengagemang och skapa därmed “gratis” reklam. Glöm inte bort dem efter en kampanj eller efter att du givit dem besked. Genom att bekräfta dem och genom att ge dem något att se fram emot kan du bibehålla en värdefull energi hos opportunisterna.
4- Potentialla kunder
De potentiella kunderna är personer som hört talas om ditt varumärke via en vän eller en kampanj som sökt sig till dig för att de är beredda att bli kund hos dig. Här är det viktigt att du lyckas ge dem det de söker genom att veta eller ta reda på vad du kan stå till tjänst med. Personligt bemötande och relevant information är nyckelkomponenter för att sluta en (eller flera) affär(er) med dem.
För att behålla dem är det viktigt att du skapar en balans mellan information och personlighet. Var mänsklig och anträffbar. Försök att hitta den rätta nivån genom att inte vara för formell och inte för kompis. Illustrera gärna ditt varumärke med levande innehåll såsom “bakom scenen filmer/bilder” eller “så här jobbar vi/har vi det-inslag” förutom din produkts/tjänsts fördelar och egenskaper. Bildstorlekar och mått för sidors design på Facebook? Klicka här!